26 Nisan 2008 Cumartesi

Cümle Vurgusu

Cümlelerde asıl anlatılmak istenen şey vurgulanır. Vurgusu yapılan öğe cümlenin özelliğine göre değişebilir.a)Normal bir cümlede yükleme en yakın olan öğe vurguludur.Dün, beni dershanede o gördü. (Özne vurgulanmış.)Dün, o beni dershanede gördü. (Dolaylı Tümleç vurgulanmış.)O, beni dershanede dün gördü. (Zarf Tümleci vurgulanmış.)Dün, o dershanede beni gördü. (Nesne vurgulanmış.)b)Yüklem, cümlenin başında ise vurgu yüklemdedir.Gitti, arkasına dahi bakmadan.Yüklemc)Soru anl*****n “mi” soru edatı ile sağlandığı cümlelerde vurgu, “mi”den önceki sözcüktedir.Dün dershanede Ahmet mi beni görmüş? (Özne vurgulanmış.)d)Soru anl*****n “soru sözcükleri” ile sağlandığı cümlelerde vurgu, soru sözcüğünün kendisindedir.Dün dershanede kim beni görmüş?

Hiç yorum yok: